هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عضویت
ورزش فانکشنال (Functional) چیست؟

ورزش فانکشنال (Functional) چیست؟

ورزش فانکشنال چیست؟ مارال باشگاه بانوان در اصفهان

یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین ورزش هایی که امروزه مورد استقبال ورزش کاران و ورزش دوستان قرار گرفته، ورزش فانکشنال است. این ورزش جز ورزش های پویا محسوب می شود

و روز توانایی های مختلف بدن تمرکز دارد و کار می کند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد ورزش فانکشنال این است که تمرینات مختلفی دارد که با استفاده از آن می توان بدن را برای انجام حرکاتی خاص یا یک ورزش آماده کرد. علاوه بر این، با استفاده از تمرینات مختلف ورزش فانکشنال می توانید حرکات روزمره مانند خم شدن، دویدن، هل دادن یا بلند کردن اجسام را با آمادگی بدنی بهتر انجام دهید. در ادامه این مقاله نیز به تعریف کامل تر فانکشنال چیست؟ ویژگی ها و مشخصات مختلف آن می پردازیم.در این مقاله از باشگاه ورزشی مارال، باشگاه بانوان در اصفهان  همراه باشید.

اهمیت ورزش فانکشنال برای سلامتی و توانمندی فیزیکی

فهرست عناوین مقاله

یکی از مهم ترین مزایای ورزش فانکشنال این است که انجام تمرینات مختلف آن تاثیر زیادی روی سلامتی و توانمندی فیزیکی بدن دارد. بنابراین به طور کلی می توان گفت که ورزش فانکنشنال فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

 

  • بهبود تعادل بدن

 

یکی از مهم ترین فواید تمرینات فانکشنال این است که از طریق تقویت کردن عضلات مختلف بدن مانند عضلات پهلویی و عضلات میانی بدن باعث بهبود و تقویت شدن تعادل بدن می شود. بنابراین در صورتی که در پیاده روی یا کوهنوردی می خواهید از سطوح ناهموار بالا بروید، عملکرد بهتری خواهید داشت.

 

  • بهبود و افزایش قدرت عضلات

 

تمریناتی که در ورزش فانکشنال انجام می شود، شامل حرکات چند محوره است و روی تمرین کردن عضلات اصلی بدن تمرکز دارد. از جمله مهم ترین عضلات چند محوره این ورزش، تمرینات عضلات پشت، شکم و ران، عضلات محیطی است. به همین دلیل در صورتی که این حرکات و تمرینات را به صورت صحیح انجام دهید، می توانید برای انجام حرکات روزانه مانند بلند کردن اجسام سنگین، بغل کردن کودکان و … بهتر عمل کندی.

  • افزایش انعطاف پذیری بدن

در تمرینات ورزش فانکشنال تمریناتی انجام و پیشنهاد می شود که شامل حرکات چند وجهی است. به همین دلیل عضلات مختلف بدن را به صورت همزمان درگیر می کند. در نهایت نیز باعث افزایش انعطاف پذیری بدن و همچنین انجام بهتر حرکات روزانه مانند خم شدن و … می شود.

  • کاهش استرس

با توجه به این که تمرینات مختلف و متنوعی در ورزش فانکشنال انجام می شود، انجام صحیح این تمرینات باعث افزایش تولید هورمون اندروفین در بدن می شود. به همین دلیل تاثیر زیادی در کاهش استرس و بهبود حالات روحی ورزش کاران دارد.

  • کاهش احتمال آسیب دیدن عضلات

تمرینات مختلف ورزش فانکشنال باعث بهبود وضعیت عضلانی و استقامتی بدن می شود. به همین دلیل

در طول روز و همچنین ورزش های حرفه ای احتمال آسیب دیدن عضلات بدن به شدت کاهش می یابد.

  • افزایش روند کالری سوزی

یکی دیگر از مهم ترین فواید و اهمیت ورزش فانکشنال این است که در مقایسه با سایر ورزش های سنتی، کالری سوزی بیشتری دارد. چون به صورت همزمان عضلات مختلف درگیر می شوند و روند چربی سوزی سریع تر انجام می شود.

 

 بیشتر بخوانید: ورزش بادی پامپ (BodyPump) چیست ؟ + حرکات صحیح بادی پامپ کدام اند؟

ویژگی های ورزش فانکشنال |باشگاه مارال ویژه بانوان در اصفهان

ویژگی های ورزش فانکشنال |باشگاه مارال ویژه بانوان در اصفهان


اصول و ویژگی‌ های ورزش فانکشنال چیست؟

هر کدام از ورزش های تخصصی که در دنیا توسط ورزشکاران و مربیان انجام شده یا آموزش داده می شود، اصول و ویژگی های مختص خود را دارند. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب دیدن عضلات و قسمت های مختلف بدن لازم است که با اصول و ویژگی های مختلف هر ورزش از جمله ورزش فانکشنال آشنا باشید. مهم ترین اصول ورزش فانکشنال به شرح زیر است:

  • نفس خود را حبس نکنید و به راحتی نفس بکشید. با تمرین تنفس و گردش صحیح اکسیژن، تمام فرایندهای بدن از طریق ورزش بهبود می یابد.
  • ورزش کردن را از تمرینات آسان شروع کنید. پس از آماده شدن بدن تمرینات پیچیده تر انجام دهید.
  • زمان تمرین کردن سعی کنید تا حداکثر عضلات بدنتان درگیر شود.
  • پس از تمرینات زیاد و پیچیده به بدن خود استراحت دهید.
  • رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و پس از تمرینات مواد غذایی حاوی پروتئین میل کنید.

 

تاثیرات مثبت ورزش فانکشنال بر سلامتی کدام اند؟

 

تا این قسمت از مقاله در مورد تمرینات مختلف و اصول ورزش فانکشنال صحبت شد. با این حال برای تکمیل کردن و ذکر توضیحات بیشتر در مورد ورزش فانکشنال می توان گفت که با ورزش کردن به صورت اصولی شاهد تاثیرات مثبتی روی سلامتی خود خواهید بود. به صورت کلی هدف از ورزش مثبت ورزش فانکشنال، دستیابی به تناسب اندام، کاهش یا افزایش وزن، ایجاد قدرت مضاعف برای قسمتی از بدن، تقویت عضلات، و بهبود و افزایش استقامت بدن است. بنابراین می توان گفت که مهم ترین تاثیرات مثبت ورزش فانکشنال بر سلامتی بدن شامل موارد مهم زیر است:

 بهبود الگوهای حرکتی

  • بهبود عملکرد ورزشی برای ورزشکاران
  • رسیدن به تناسب اندام
  • کاهش دردهای مفصلی
  • بهبود روند عضله سازی
  • افزایش قدرت بدنی

برنامه‌ ریزی و اجرای تمرینات ورزش فانکشنال چگونه است؟

با توجه به این که ورزش فانکشنال یک ورزش استقامتی و نسبتا سخت و پیچیده محسوب می شود، لازم است که قبل از شروع ورزش و همچنین رسیدن به اهداف مورد نظر، برنامه ریزی های لازم برای انجام تمرینات مد نظر داشته باشد. اولین قدم برای برنامه ریزی کردن این است که باید بر اساس وضعیت بدنی خود و همچنین شرایط جسمی خود ورزش های مناسب را انجام دهید.

نکته مهم دیگری که باید مد نظر داشته باشید، اجرای تمرینات از مبتدی به تخصصی است. بدین صورت که باید ابتدا تمرینات آسان و بدون فشار را انجام دهید تا بدن آماده شود. پس از آن به سراغ تمرینات پیچیده تر و با فشار بیشتر بروید.

انوع تمرینات فانکشنال کدام اند؟

هر کدام از ورزش های تخصصی و حرفه ای که در باشگاه ها یا توسط مربیان معرفی می شوند، تمرینات اختصاصی و مرتبط با خود را دارند.

این ویژگی در مورد ورزش فانکشنال نیز صدق می کند و تمرینات منحصر به فرد خود را دارد. بدین صورت که تمرینات فانکشنال را با استفاده از تجهیزات مختلفی از جمله وزن بدن،

وزنه های آزاد هالتر، دمبل، کتبل، کیسه شن، لاستیک و … می توان انجام داد. تمرینات فانکشنال با دمبل جز مهم ترین تمرینات این ورزش محسوب می شود و محبوبیت زیادی هم دارد.

علاوه بر این، برخی از حرکات جانبی این ورزش را می توان با استفاده از لوازم جانبی و تجهیزات مختلف دیگری از جمله کش، تسمه تعلیق، توپ، بوسو ، طناب دریایی، نردبان، وزنه های مختلف انجام داد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد نمونه تمرینات فانکشنال، چند مفصلی بودن آن است. بدین صورت که عضلات و ماهیچه های مختلف بدن را به صورت همزمان درگیر می کند. برای مثال انجام تمریناتی نظیر ورزش با اسکات، میله ثابت و فشار بالا که همزمان چندین ماهیچه را فعال و درگیر می کند. با این وجود لازم است که به منظور بهبود وضعیت جسمانی خود بر اساس وضعیت جسمانی و ساختار بدن خود بهترین تمرینات فانکشنال را انجام دهید. علاوه بر این، مهم ترین تمرینات فانکشنال به شرح زیر است:

  • اسکوات
  • ددلیفت
  • جلوبازو
  • حرکت پلانک
  • لانچ
  • شنا

تفاوت فیتنس و فانکشنال چیست؟

ورزش و تمرینات فانکشنال در مقایسه با سایر ورزش های دیگر تفاوت های مختلفی دارد. بنابراین می توان گفت که اصول و تمرینات فانکشنال با فیتنس نیز تفاوت های مختلفی دارد که مهم ترین آن ها

به شرح زیر است:

 

  • تفاوت در مزایای تمرینات فانکشنال و فیتنس

 

در تمرینات فانکشنال هدف روی بهبود روند عضله سازی است تا بدن خوش فرم تر و زیباتر دیده شود. در صورتی که در تمرینات فیتنس تمرکز روی چربی سوزی، کاهش وزن و در نهایت رسیدن به تناسب اندام است. علاوه بر این، زمان انجام تمرینات فیتنس باید مراقب باشید تا تمرین و حرکات را به صورت صحیح انجام دهید تا آسیب نبینید. در صورتی که انجام تمرینات فانکشنال باعث بهبود دردهای مفصلی و کاهش درد هم می شود.

 

  • تفاوت حرکات فیتنس و فانکشنال

 

تفاوت دیگر فیتنس و فانکشنال، در تفاوت حرکات و تمرینات مختلف آن است. در فیتنس انجام حرکات صرفا روی یک عضله متمرکز نمی شود. بلکه حرکات صرفا به منظور چربی سوزی انجام می شود. در صورتی که حرکات و تمرینات فانکشنال چندین عضله و مفصل به صورت همزمان درگیر می شوند.

 

بیشتر بخوانید: ورزش تی آر ایکس (TRX) چگونه است؟

تفاوت فانکشنال با تی آرایکس |مارال باشگاه بانوان در اصفهان

تفاوت فانکشنال با تی آرایکس |مارال باشگاه بانوان در اصفهان

تفاوت تی ار ایکس و فانکشنال چیست؟

 

ورزش فانکشنال و تمرینات مختلف آن با ورزش تی آر ایکس هم متفاوت است. چون به طور کلی هدف از انجام تمرینات مختلف هر دو با یک دیگر تفاوت دارد. بنابراین می توان گفت که مهم ترین تفاوت های تی ار ایکس و فانکشنال شامل موارد مهم زیر است:

 

  • برای انجام تمرینات تی ار ایکس نیازی به تجهیزات خاصی مانند دمبل نیست. بلکه تمرین صرفا با استفاده از فشار وزن بدن انجام می شود.
  • برای انجام تمرینات فانکشنال به ویژه تمرینات پیچیده لازم است که از دمبل، کش، و سایر تجهیزات دیگر استفاده نمایید.
  • در تی ار ایکس هدف روی بهبود و افزایش سرعت روند چربی سوزی است. در صورتی که در فانکشنال تمرینات به منظور کاهش وزن، تناسب اندام و بهبود عملکرد عضلات مختلف بدن انجام می شود.

 

تفاوت کراس فیت و فانکشنال چیست؟

با توجه به این که هر کدام از ورزش های تخصصی دارای تمرینات و اصول و منحصر به فرد خود هستند. به همین دلیل می توان گفت که هر کدام از ورزش ها دارای ویژگی های خاصی هستند که آن را از سایر ورزش های دیگر متمایز می کند.

با وجود این که کراس فیت و فانکشنال دو ورزش محبوب محسوب می شوند، اما با یک دیگر تفاوت دارند. مهم ترین تفاوت های کراس فیت و فانکشنال به شرح زیر است:

  • کراس فیت ورزش نو ظهور است که در طی 20 سال اخیر معرفی شده و مورد استقبال قرار گرفته است. به همین دلیل حتی افراد فعال در این رشته ورزشی هم در مسابقات ورزشی شرکت می کنند. در صورتی که ورزش فانکشنال مسابقه ای ندارد.
  • تمرینات کراس فیت باعث افزایش و بهبود مقاومت، سرعت، هماهنگی، انعطاف‌ پذیری و تعادل، قدرت می شود. در صورتی که ورزش فانکشنال تاثیر زیادی در بالا بردن توانایی کلی بدن برای فعالیت‌ های زندگی دارد.
  • برای انجام تمرینات فانکشنال نیاز نیست که حتما از تجهیزات خاصی استفاده کنید. به همین دلیل می توان در خانه هم تمرینات آن را انجام داد. اما برای تمرینات فانکشنال نیاز به استفاده از تجهیزات و وسایل مختلف است. بنابراین لازم است که حتما به باشگاه مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: پیلاتس: هنر تقویت بدن و ذهن برای بهبود کیفیت زندگی

دگمه تماس با ما باشگاه بانوان در اصفهان مارال

فانکشنال یا بدنسازی کدام یک برای بانوان بهتر است؟

 

همان طور که می دانید برای انجام تمرینات بدنسازی و همچنین بهبود روند عضله سازی، لازم است که از تجهیزات مختلف و حتی دستگاه های تخصصی و حرفه ای استفاده شود. به همین دلیل در پاسخ به سوال فانکشنال یا بدنسازی کدام یک برای بانوان بهتر است؟ می توان گفت که صرفا باید بررسی کنید که هدف شما از انجام تمرینات مختلف فانکشنال یا بدنسازی چیست؟ در صورتی که هدف شما بهبود عملکرد عضلات و ماهیچه های مختلف بدن و همچنین رسیدن به تناسب اندام و حتی کاهش وزن است، انتخاب ورش فانکشنال پیشنهاد می شود. اما در صورتی که به دنبال عضله سازی و افزایش قدرت بدنی خود هستید، می توانید بدنسازی را انتخاب کنید.

 

برای بانوان فانکشنال بهتره یا تی آر ایکس

 

هر کدام از ورزش ها از جمله فانکشنال و تی آر ایکس مزایا و ویژگی های مختلف و منحصر به فردی دارند که شناخت مزایا و ویژگی ها کمک می کند تا بر اساس علاقه یا اهدافی که دارید، ورزش مناسب را انتخاب کنید.

همان طور که می دانید در ورزش و تمرینات تی آر ایکس از یک بند یا طناب استفاده می شود و نیازی به استفاده از وزنه های سنگین نیست.

بلکه صرفا با تمرکز روی وزن خود و انجام ورزش های صحیح می توانید به تناسب اندام برسید.

در واقع در تی آر ایکس ابتدا روند چربی سوزی انجام شده و سپس تناسب اندام حاصل می شود. در صورتی که در ورزش فانکشنال علاوه بر عضله سازی، می توانید قدرت عضلات و ماهیچه های خود را بهبود دهید.

بنابراین برای انتخاب ورزش مورد نظر نیز کافی است هدف خود را تعیین کنید.

 

کلیپ ورزش فانکشنال

با توجه به این که رسیدن به تناسب اندام و ورزش کردن تاثیرات مثبتی در سلامتی کل بدن، افزایش استقامت ماهیچه و عضله سازی بهتر دارد، از ورزش فانکشنال در طی سال های اخیر استقبال زیادی شده است. به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین انجام تمرینات فانکشنال در خانه، می توانید کلیپ های ورزشی مختلف موجود در اینترنت را مشاهده نمایید.

ورزش فانکشنال در خانه

https://www.aparat.com/v/XCt0Y

 

تمریناتی که برای ورزش فانکشنال پیشنهاد و انجام می شود، جز قدیمی ترین انواع ورزش ها است. به صورتی که زمان معرفی شدن این ورزش، برای افرادی که به دنبال بهبود عملکرد عضلات خود بودند و همچنین افرادی که عضلات آن ها آسیب دیده بود، پیشنهاد می شد. علاوه بر این، با توجه به تاثیرات منحصر به فردی که این ورزش دارد، انجام تمرینات مختلف آن در خانه هم پیشنهاد می شود. کافی است تجهیزات کمی شامل کش و دمبل را خریداری کرده و در خانه ورزش کنید. انجام ورزش فانکشنال در خانه باعث بهبود عملکرد عضلات مختلف بدن برای انجام حرکات روزمره می شود.

 

ورزش فانکشنال بانوان چیست؟

 

همان طور که می دانید برای انتخاب ورزش و همچنین انجام تمرینات مختلف آن، هیچ محدودیتی وجود ندارد. با این وجود برای درک بهتر می توان گفت که ورزش فانکشنال بانوان شامل تمرینات مختلفی از جمله وزنه های آزاد هالتر، دمبل، کتبل، کیسه شن، لاستیک، کش، تسمه تعلیق، توپ، بوسو، طناب دریایی، نردبان، وزنه های مختلف و … است. انجام این حرکات به صورت صحیح توسط بانوان تاثیر زیادی در بهبود عملکردهای روزمره مانند خمیدن، دویدن، نشستن، پریدن، هل دادن یا حمل یک جسم و … دارد.

 

ورزش فانکشنال برای لاغری مناسب است؟

 

بله. با توجه به این که در تمرینات ورزش فانکشنال عضلات مختلفی به صورت همزمان با یک دیگر درگیر می شود، روند چربی سوزی تسریع پیدا می کند. بنابراین علاوه بر بهبود روند عضله سازی، شاهد کاهش وزن و لاغری نیز خواهید بود.

 

جمع بندی

 

داشتن اندامی زیبا و خوش فرم و همچنین امکان انجام کارهای روزمره به صورت آسان و سریع برای همه افراد اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل یکی از بهترین روش هایی که برای افزایش استقامت، بهبود انعطاف پذیری بدن و همچنین عضله سازی سریع تر و بهتر پیشنهاد می شود، ورزش فانکشنال است. در این مقاله به طور مفصل به معرفی این ورزش، فواید، اصول انجام تمرینات آن و همچنین تفاوت آن با سایر رشته های ورزشی پرداخته شد. با مطالعه این مطلب می توانید به صورت کامل با ورزش فانکشنال آشنا شوید.

 

سوالات متداول

  • آیا برای انجام تمرینات فانکشنال فیتنس نیاز به تجهیزات خاصی است؟

خیر. برای انجام تمرینات اولیه و مبتدی نیاز به تجهیزات خاصی نیست. اما برای تمرینات حرفه ای می توانید از ترازوی بیل‌ کوچک، توپ ورزشی و تجهیزات یوگا استفاده کنید.

  • آیا تمرینات فانکشنال باعث کاهش استرس می شود؟

 

بله. این ورزش فیزیکی باعث افزایش تولید هورمون های ضد استرس و کاهش استرس می شود.

 

  •   چند جلسه در هفته تمرین فانکشنال را باید انجام داد؟

با توجه به وضعیت بدنی هر فرد تعداد جلسات متفاوت است. اما به طور کلی 3 جلسه در هفته کفایت می کند.

دگمه تماس با ما باشگاه بانوان در اصفهان مارال

خدمات باشگاه ورزشی مارال را بیشتر بشناسید 

باشگاه بدنسازی بانوان در اصفهان “مارال جیم“ویژه بانوان،مرکزی برای قدرت، انعطاف و هماهنگی بدنی برای بانوان،خدماتی از جمله 
باشگاه بدنسازی، TRX، زومبا، فیتنس، یوگا و باله،انعطاف‌پذیری و قدرت در کنار حرکت اصلاحی مخصوص بانوان در اصفهان و همه در یک مکان را به همشهری های عزیز ارائه میدهد.

مدیر سایت وب‌سایت

‫2 نظر

  • ساسان گفت:

    آیا ورزش فانکشنال در خانه بهتر است یا در باشگاه تاثیر کدام بهتر است ؟

    • تمریناتی که برای ورزش فانکشنال پیشنهاد و انجام می شود، جز قدیمی ترین انواع ورزش ها است. به صورتی که زمان معرفی شدن این ورزش، برای افرادی که به دنبال بهبود عملکرد عضلات خود بودند و همچنین افرادی که عضلات آن ها آسیب دیده بود، پیشنهاد می شد. علاوه بر این، با توجه به تاثیرات منحصر به فردی که این ورزش دارد، انجام تمرینات مختلف آن در خانه هم پیشنهاد می شود. کافی است تجهیزات کمی شامل کش و دمبل را خریداری کرده و در خانه ورزش کنید. انجام ورزش فانکشنال در خانه باعث بهبود عملکرد عضلات مختلف بدن برای انجام حرکات روزمره می شود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *