هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عضویت
بزرگترین اشتباهات در ورزش کدام اند؟ 7 حرکات اشتباه در بدنسازی

بزرگترین اشتباهات در ورزش کدام اند؟ 7 حرکات اشتباه در بدنسازی

بزرگترین اشتباهات در ورزش کدام اند؟

اشتباهات در ورزش کدام اند

همان طور که می‌ دانید در حال حاضر بسیاری از مردم به علت مشغله‌های فراوان، زمان کافی برای انجام تمرینات ورزشی را ندارند. شما باید در هنگام ورزش کردن تمرینات خود را به خوبی انجام دهید تا وقت شما تلف نشود.

به کسانی که زمان کافی برای انجام حرکات ورزشی را ندارند انجام ورزش‌هایی همچون تمرینات تناوبی و تنشی را پیشنهاد می ‌کنیم. برای این که بتوانید به بهترین نتیجه در تمرینات ورزشی دست یابید باید از انجام اشتباهات رایج هنگام ورزش خودداری فرمایید.

روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها می ‌توانید ورزش خود را به صورت کاملاً کارآمد انجام دهید تا در این زمینه پیشرفت داشته باشید. بهتر است که ورزش خود را به صورت مداوم انجام داده و به آن پایبند باشید.

در صورتی که هنگام ورزش کردن اشتباهاتی را انجام دهید نه تنها نتیجه‌ای مشاهده نخواهید کرد، بلکه شاهد تاثیرات منفی آن نیز خواهید بود. با توجه به این اشتباهات اهمیت زیادی دارد تا دچار آسیب نشوید و از انجام تمرینات دلسرد نگردید.

در صورتی که اشتباهات رایج در ورزش را بشناسید و تلاش کنید که آن‌ها را برطرف کنید، قطعاً شما در رشته‌های ورزشی گوناگون ارتقا یافته و شاهد کاهش توده‌های چربی و وزن خود خواهید بود.

اشتباهات در ورزش

بیشتر بخوانید: چطور جوان بمانیم + 3 روش جوان سازی پوست کدام است؟

اشتباه قبل از ورزش

قطعاً انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم و هدفمند در جهت حفظ سلامت روحی و جسمی شما بسیار اهمیت دارد. ورزش می ‌تواند استخوان‌ها و عضلات بدن شما را تقویت نموده و سبب بهبود قلب و عروق نیز گردد. اگر ورزش کنید قطعاً سطح استرس شما کاهش یافته و حافظه‌تان تقویت می ‌شود. اگر با بی‌خوابی مواجه هستید ورزش را به شما پیشنهاد می ‌کنیم.

ورزش کردن تاثیرات بسیار مفیدی را روی بدن انسان دارد، اما ممکن است بسیاری از افراد در هنگام انجام تمرینات اشتباهاتی را انجام دهند. برخی از این اشتباهات مانع پیشرفت شما گردیده و ممکن است آسیب‌های جدی را نیز برای شما به دنبال داشته باشد. به عنوان برخی از مهمترین اشتباهات رایج در هنگام ورزش کردن می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

گرم نکردن بدن قبل ورزش

تصور کنید که عضلات و بافت‌های بدن شما مانند یک کش هستند. اگر مدت زمان زیادی از این کش‌ها استفاده نکنید و ناگهان به فکر استفاده از آن بیفتید با کشیدن کش ممکن است که با پارگی آن مواجه شوید. اگر مقداری کش را بکشید و سپس آن را رها نمایید و سپس مجدداً آن را کمتر بکشید، قطعاً میزان انعطاف پذیری و کشسانی آن افزایش می ‌یابد. در این شرایط می ‌توان گفت که کش آماده شده است. این دقیقاً فرآیندی است که بدن شما نیز به آن احتیاج خواهد داشت که در واقع باید قبل از ورزش کردن بدن خود را گرم و آماده کنید. تنها راهی که آمادگی بدن برای آغاز ورزش بالا می ‌رود گرم کردن آن خواهد بود.

زمانی که قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید قلب، ریه و ماهیچه‌های بدن شما برای انجام تمرینات آماده می ‌شوند و دمای بدن نیز بالا رفته و جریان خون افزایش می ‌یابد. گرم کردن بدن پیش از ورزش علاوه بر این که ذهن شما را آماده می ‌کند سبب کاهش خطر آسیب‌دیدگی نیز می ‌شود.

نداشتن برنامه ورزشی

یکی دیگر از اشتباهات رایج در هنگام ورزش نداشتن یک برنامه ورزشی منظم و هدفمند است. اگر برنامه ورزشی منظمی نداشته باشید علاوه بر این که وقت خود را تلف کرده‌اید، تمامی زحمات شما نیز به باد خواهد رفت. تمرینات بدون برنامه سبب کاهش اشتیاق ورزشکار شده و ممکن است شخص از ادامه انجام تمرینات منصرف شود.

شما باید هدف خود را از ورزش کردن تعیین نمایید و جلسات و روزهای ورزش را مشخص کنید. در این شرایط می ‌توانید تاثیرات ورزش کردن را روی اندام خود مشاهده کنید. برای داشتن یک برنامه هدفمند می ‌توانید از مربیان متخصص کمک بگیرید تا با توجه به شرایط بدنی شما برنامه مناسبی را تنظیم نمایند.

گوشی داشتن در ورزش

در هنگام انجام ورزش باید تنها روی بدن و ذهن خود تمرکز کنید. اگر زمان ورزش را نیز به گوشی اختصاص بدهید، قطعاً تمرکز و اشتیاق شما برای انجام تمرینات کاهش می ‌یابد. بنابراین استفاده از گوشی در هنگام ورزش یکی دیگر از اشتباهات رایج خواهد بود.

ورزش کردن به شیوه غلط

بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که هر چه بیشتر ورزش کنند، برای آنان بهتر است. این باوری کاملاً اشتباه است، زیرا اگر ماهیچه‌های بدن شما بیش از حد خسته شود عملکرد خود را به خوبی انجام نداده و شما شاهد پیشرفتی نخواهید بود.

اگر به شیوه غلطی ورزش کنید به عنوان مثال اگر تمرینات سنگینی را انجام دهید ممکن است در معرض خطر آسیب دیدگی نیز قرار بگیرید. از بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین خودداری فرمایید، زیرا نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه موجب آسیب به بدن نیز می ‌شود.

نداشتن تغذیه سالم و غذای مناسب

هنگامی که بخواهید تمرینات ورزشی را به صورت منظم انجام دهید قطعاً برنامه غذایی شما نیز تغییر می ‌کند. برنامه ورزشی با توجه به هدفی که شما در انجام ورزش دنبال می ‌کنید مانند کاهش وزن، چربی سوزی، بدنسازی و غیره با یکدیگر متفاوت است. قطعاً هنگامی که تغذیه مناسبی داشته باشید و سالم‌خوری را آغاز کنید سریع تر به هدف خود خواهید رسید.

انتظار یک دفعه از بدن خودتان بعد از ورزش

باید اهداف و انتظاراتی که از ورزش دارید کاملاً منطقی باشد. قطعاً شما طی مدت زمانی کوتاه به نتایج شگرفی نخواهید رسید. باید تمرینات ورزشی خود را به صورت منظم انجام دهید و صبور باشید تا بتوانید نتایج آن را مشاهده کنید. اگر در این مسیر عجله داشته باشید قطعاً ناامید و بی‌انگیزه شده و به اندام ایده‌آل خود نیز نخواهید رسید.

بیشتر بخوانید: راز داشتن کمر باریک چیست؟

اشتباهات بعد از ورزش

اشتباهات رایج بعد ورزش کدام اند؟

تصور کنید که تمرینات ورزشی خود را بسیار عالی انجام داده‌اید و مقدار زیادی کالری سوزانده‌اید. قطعاً در این شرایط احساس قدرت و اعتماد بسیار بالایی خواهید داشت‌. در این شرایط اگر روتین‌های بعد از تمرینات را به درستی انجام ندهید، تمامی این فواید به احساساتی منفی تبدیل خواهد شد. قطعاً اگر ریکاوری بعد از ورزش را به خوبی انجام دهید شاهد نتایج فوق العاده تمرینات در کاهش و کنترل وزن خود خواهید بود.

برخی از اشتباهات رایجی که ممکن است افراد بعد از انجام ورزش مرتکب شوند شامل موارد زیر می ‌گردد.

تنفس صحیح هنگام ورزش

عضلات بدن انسان بدون وجود اکسیژن قادر به انجام عملکرد خود نخواهند بود. در هنگام ورزش بدن به اکسیژن بیشتری احتیاج دارد. یکی از جملاتی که هنگام ورزش فراوان آن را می‌شنوید آن است که نفس خود را نگه ندارید. در صورتی که شخصی هنگام انجام ورزش نفس خود را حبس کند، عضلات او منقبض خواهد شد. در این شرایط آسیب‌های قلبی و عروقی جدی به بدن انسان وارد می‌شود. با توجه به این تفاسیر داشتن تنفس صحیح هنگام ورزش حائز اهمیت است و ورزشکاران باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

نوشیدن اب زیاد

اگر بعد از ورزش آب زیادی بنوشید ممکن است به بیماری هیپوناترمی مبتلا گردید‌. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که شما بیش از ظرفیت بدن خود آب مصرف کرده باشید. با وجود این بیماری سلول‌های بدن متورم گردیده و شخص با مشکلاتی مواجه خواهد شد. از علائم این بیماری می‌توان به سردرد، نفخ، تهوع و گیجی اشاره کرد. اگر شخصی آب فراوانی بنوشد و به این بیماری مبتلا گردد ممکن است دچار تشنج، کاهش هوشیاری و حتی مرگ گردد. در صورت داشتن هر یک از علائم بالا باید هر چه سریعتر به پزشکان متخصص مراجعه نمایید.

مصرف پروتین بیشتر

اگر در رژیم غذایی شما میزان پروتئین بیشتر از حد مجاز باشد بدن با آب کم آبی مواجه خواهد شد. هنگامی که پروتئین زیادی مصرف کنید، میزان اوره نیز افزایش یافته که باید از طریق کلیه دفع گردد. اوره مقدار زیادی از آب بدن را از طریق ادرار دفع خواهد کرد. در برخی موارد ورزشکاران به دلیل افزایش بیش از حد پروتئین و افزایش اوره دچار نقرس شده‌اند. در برخی موارد نیز  افزایش میزان مصرف پروتئین سبب کاهش کلسیم بدن می‌شود.

حذف غذای ناسالم

قطعاً ورزشکاران پس از ورزش برای تامین سوخت و ساز بدن خود و تامین انرژی از دست رفته باید مواد غذایی مفیدی را میل کنند. البته توجه داشته باشید که از مصرف غذاهای ناسالم خودداری فرمایید. غذاهای پرنمک همچون فست‌فود را حذف کنید. شیرینی و نوشابه را به هیچ عنوان مصرف نکنید.

انگیزه دادن به خود برای انجام ورزش‌های بعد

داشتن روحیه یکی از مهمترین مواردی است که پس از ورزش باید به آن توجه داشته باشید. پس از پایان تمرینات ورزشی اراده خود را قوی‌تر کرده تا بتوانید در روزهای آتی نیز به بهترین نحو ممکن آن‌ها را انجام دهید. اگر برای انجام حرکات ورزشی دلسرد شوید ممکن است به نتایج دلخواه خود نرسید. اگر برای انجام ورزش دلسرد شوید رسیدن به اندام ایده‌آل برای شما سخت می‌شود.

استراحت کافی

یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد پس از انجام ورزش مرتکب می‌شوند، عدم استراحت کافی خواهد بود. رشد عضلات پس از انجام تمرینات ورزشی اتفاق خواهد افتاد. اگر پس از ورزش به بدن خود استراحت کافی ندهید بدن شما دچار استرس شده و سطح سنتز پروتئین عضلات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. معمولاً سنتز پروتئین در عضلات حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت به طول خواهد انجامید. اگر تازه ورزش کردن را آغاز کرده‌اید و در گذشته سابقه انجام تمرینات ورزشی را نداشته‌اید، باید پس از هر مرتبه ورزش حداقل ۴۸ ساعت به طور کامل استراحت نمایید. اگر در هنگام خستگی ورزش کنید قطعاً به بدن شما آسیب وارد می‌شود.

حرکات اشتباه در بدنسازی کدام هستند؟

انجام تمرینات بدنسازی به صورت صحیح اهمیت زیادی دارد. اگر حرکات را اشتباه انجام دهید علاوه بر این که تلاش شما به هدر می ‌رود آسیب‌های جدی نیز به سلامت شما وارد خواهد شد. در صورتی که حرکات ورزشی زیر را اشتباه انجام دهید باید منتظر نتایج منفی آن بر سلامتی خود باشید.

  1. پل باسن: برای انجام این حرکت باید زانوهای خود را خم نموده تا بدن شما با زمین زاویه قائم داشته باشد. باید تا جایی که می‌توانید روی باسن خود فشار بیاورید تا عضلات شکم شما منقبض گردد. در صورتی که هنگام انجام حرکت پل باسن کمر خود را خم نمایید، به جای باسن به کمر شما فشار وارد خواهد شد.
  2. لانگ جانبی متناوب: برای حرکت لانگ جانبی متناوب باید کمر خود را کاملاً صاف نگه داشته و از بلند کردن لگن خود اجتناب فرمایید. هنگامی که اسکات می‌زنید باید زانوی شما با زاویه ۹۰ درجه خم شده باشد‌. در صورتی که بیش از حد به جلو خم شوید و یا زانوی خود را بیش از حد خم نمایید، فشار زیادی به زانو و ستون فقرات شما وارد خواهد شد.
  3. پلانک: باید بدن خود را در خطی صاف نگه داشته و بازوهای خود را در زاویه ۹۰ درجه قرار دهید. به هیچ عنوان گردن خود را خم نکنید. در صورتی که هنگام انجام تمرین پلانک کمر خود را صاف نگه ندارید، انجام این تمرین بی‌فایده می‌شود.
  4. اسکات پشت: وزن هالتر باید پشت پای شما قرار بگیرد. در حرکات اسکات پشت باید کمر خود را خم نموده و به هیچ عنوان پاشنه پا را از زمین بلند نکنید. توجه داشته باشید که بیش از حد به سمت پایین نروید. در صورتی که هالتر را روی گردن خود بگذارید و وزن آن را به انگشتان پایتان منتقل کنید، قطعاً آسیب جدی به گردن شما وارد می‌شود.
  5. درست هالتر گرفتن: برای هالتر زدن باید آرنج خود را به سمت عقب برده و تیغه‌های شانه خود را در یکدیگر بفشارید. تا حد ممکن هالتر را به سمت پایین ببرید. در صورتی که هالتر را روی گردن خود قرار بدهید با آسیب‌های جدی مواجه خواهید شد.
  6. ددلیفت: زانوی خود را خم نموده و سینه خود را جلو بدهید. خیلی آهسته پایین کمر خود را خم کرده و پاها و بازوهای خود را به صورت عمودی نگه دارید. اگر پاها و بازوهای خود را به حالت عمودی قرار ندهید، احتمال افتادن شما و ایجاد آسیب به اندام‌های مختلف بدنتان وجود دارد.
  7. لانگ دمبل: برای انجام حرکت لانگ دمبل باید زانو و کف پای خود را در یک خط قرار دهید که در زاویه‌ای ۹۰ درجه خم شده‌اند. اگر زانوی خود را کج بگذارید و یا زاویه درستی نداشته باشد، قطعاً سبب آسیب به آن خواهد شد.

چه عضلاتی را با هم تمرین ندهیم؟

بسیاری از ورزشکاران بر این باور هستند که طی تمرینات ورزشی خود باید عضلات خاصی را با یکدیگر تمرین بدهند. منظور از این تمرینات انواع حرکات قدرتی، تعادلی و انعطاف پذیری خواهد بود. این تمرینات در بهبود شرایط ورزشکاران موثر هستند.

همانطور که تمرین عضلات با یکدیگر اهمیت دارد، گاهی اوقات نیز نباید برخی از عضلات را با یکدیگر تمرین بدهید. وقتی درباره عضلات بدن از نظر ساختار صحبت می‌شود منظور ماهیچه‌های قلب، اسکلتی و ماهیچه‌های صاف خواهد بود. اگر سال‌های زیادی است که ورزش می‌کنید ممکن است مطلع باشید که چه عضلاتی را نباید با یکدیگر تمرین بدهید. اگر به تازگی ورزش کردن را آغاز کرده‌اید برای داشتن یک برنامه اصولی می‌توانید از مربیان متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

عوارض اشتباه زدن حرکات بدنسازی چیست؟

در صورتی که حرکات بدنسازی را به درستی انجام ندهید با عوارضی مواجه خواهید شد که شامل موارد زیر می‌گردد.

  • احساس درد: اولین علامت انجام حرکات اشتباه در رشته بدنسازی داشتن درد است. هر زمانی که احساس درد دارید بهتر است که از ادامه انجام تمرینات دست بکشید.
  • احساس سرگیجه: اگر در حین ورزش دائماً دچار ضعف بی‌حالی و سرگیجه می‌شوید، نشان از آن است که تمرینات برای شما سنگین هستند. در صورتی که از ادامه تمرینات منصرف نشوید ممکن است که جریان خون به مغز شما کاهش یافته و با سرگیجه مواجه گردید.

چه چیز هایی برای بدنسازی ضرر دارد؟

اگر ورزش بدنسازی را آغاز کرده‌اید باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. مصرف الکل روی عضله سازی و چربی سوزی بدن شما تاثیر منفی دارد بنابراین بهتر است که از مصرف آن خودداری کنید. اگر هنگام ورزش بدنسازی از مواد قندی بیش از حد مجاز استفاده کنید قطعاً نمی‌توانید با نتیجه‌ای که در انتظار هستید مواجه گردید.

مصرف نوشیدنی‌های گازدار، غذاهایی با چربی بالا همچون خامه، گوشت و سس‌های چرب از دیگر مواردی است که مصرف آن‌ها در دوره بدنسازی مضر می‌باشد.

جمع بندی

ورزش سبب حفظ سلامت روح و روان انسان می‌شود. در صورتی که ورزشکاران قبل و بعد از انجام تمرینات ورزشی مرتکب اشتباهاتی شوند ممکن است شاهد تاثیرات منفی آن در سلامتی خود باشند.

باید تمامی حرکات و تمرینات بدنسازی را به صورت کاملاً اصولی و صحیح انجام دهید تا به قسمت‌های مختلف بدن شما آسیبی وارد نشود. بهتر است که در دوره‌های ورزشی خود از مصرف غذاهای ناسالم پرهیز کرده و به اندازه کافی استراحت کنید. انجام منظم تمرینات و داشتن یک برنامه غذایی مناسب برای رسیدن به یک اندام ایده‌آل و چربی سوزی بسیار موثر خواهد بود.

سوالات متداول

  • فواید گرم کردن بدن قبل از ورزش چیست؟

  • اگر قبل از شروع ورزش بدن خود را گرم کنید، قطعاً آمادگی بدن شما افزایش یافته و انعطاف پذیری آن نیز بیشتر می‌شود.
  • بیماری هیپوناترمی چیست؟

  • در صورتی که آن شخص پس از پایان ورزش خود آب بسیار زیادی بنوشد به بیماری هیپوناترمی مبتلا می‌شود. این بیماری سبب تورم سلول‌های بدن شده و شخص را با عوارضی همچون حالت تهوع، سرگیجه و نفخ مواجه خواهد کرد.

دگمه تماس با ما باشگاه بانوان در اصفهان مارال

خدمات باشگاه ورزشی مارال را بیشتر بشناسید 

باشگاه بدنسازی بانوان در اصفهان “مارال جیم“ویژه بانوان،مرکزی برای قدرت، انعطاف و هماهنگی بدنی برای بانوان،خدماتی از جمله 
باشگاه بدنسازی، TRX، زومبا، فیتنس، یوگا و باله،انعطاف‌پذیری و قدرت در کنار حرکت اصلاحی مخصوص بانوان در اصفهان و همه در یک مکان را به همشهری های عزیز ارائه میدهد.

 

مدیر سایت وب‌سایت

‫2 نظر

  • افتاده گفت:

    آیا باید بعد از ورزش غذا خورد ؟؟

    • بله، مصرف غذا پس از ورزش بسیار مهم است. ورزش باعث تخلیه انرژی و مواد مغذی از بدن می‌شود، بنابراین مصرف غذا بعد از ورزش به بازسازی مواد مغذی بدن کمک می‌کند و به سرعت بهبودی عضلات کمک می‌کند. بهترین زمان برای مصرف غذا پس از ورزش در مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از پایان فعالیت ورزشی است، زیرا در این زمان بدن بیشترین توانایی برای جذب مواد مغذی دارد. بهترین گزینه‌های غذایی شامل پروتئین، کربوهیدرات و مواد مغذی مانند موز، مغزها و غلات کامل می‌باشد.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *